Vanliga frågor

  1. Gå in på Boka.se och sök efter det företag du vill boka hos eller den tjänst du är intresserad av. Gå sedan in på företagets bokningssida genom att trycka på BOKA.
  2. Välj en tjänst och klicka på BOKA för att gå vidare. Om en nedåtpil visas till höger om tjänstekategorins rubrik måste du klicka på den för att fälla ut och se tjänsterna.
  3. Välj sedan en ledig tid. När du valt en ledig tid kan du klicka på FORTSÄTT för att komma vidare.
    1. Visas ”Välj resurs/utförare” kan du välja vilken resurs/utförare lediga tider ska visas för.
    2. Visas ”Välj tilläggstjänster” kan du välja till en tilläggstjänst till din bokning. Pris och tid för tilläggstjänsten presenteras och uppdaterar även i vissa fall tiden för din bokning. Därför är det bäst att välja tilläggstjänst först innan du väljer en tid.
  4. Fyll i dina personuppgifter manuellt eller hämta uppgifterna genom att logga in med ditt boka-konto. Om du är utloggad vid bokning kan du välja att låta dina uppgifter sparas till nästa gång du bokar. Vill du ändra på din bokning kan du klicka på Ändra bokning. Vissa bokningssystem kan ha tvingande fält för extra information samt bekräftelse på att du som kund har läst villkoren som gäller hos tjänsteleverantören.
    1. Ange eventuell värdekod som du har fått av tjänsteleverantören. Klicka på AKTIVERA för att använda koden.
    2. Klicka på "Boka" när du är klar för att skapa bokningen. Vid genomförd bokning skickas en bokningsbekräftelse till dig via e-post inom kort. En avbokningskod finns med i bekräftelsen och avbokning kan göras via Boka.se/avboka.

ALTERNATIV 1
  1. Gå in på Boka.se och sök efter det företag du vill boka hos eller det pass du är intresserad av. Gå sedan in på företagets bokningssida genom att trycka på BOKA.
  2. Välj en typ av pass och klicka på ”Visa pass” för att gå vidare. Om en nedåtpil visas till höger om tjänstekategorins rubrik måste du klicka på den för att fälla ut och se de olika passen.
  3. När du valt ”Visa pass” ser du en lista över tillgängliga pass för den typ av pass du valt. Det första tillgängliga passet är det som visas först, det kan vara på ett datum längre fram i tiden än nuvarande vecka. Vill du se pass inom ett större tidsintervall kan du ändra tidsintervallet under ”Tidsintervall”. Du kan som längst se bokningar för en månad i taget. För att annars gå till nästa intervall av pass kan du trycka på knappen ”Nästa” om det finns pass framåt i tiden.
  4. Välj det pass du vill boka genom att klicka på ”Boka”. Du kan även klicka på ”Mer information” för att se en all information om passet. När du valt ett pass, välj antal deltagare för anmälningen och fyll sedan i dina personuppgifter manuellt eller hämta uppgifterna genom att logga in med ditt boka-konto. I vissa fall kan du välja mellan flera olika anmälningsalternativ. Vissa bokningssystem kan ha tvingande fält för extra information samt bekräftelse på att du som kund har läst villkoren som gäller hos tjänsteleverantören.
  5. Klicka på "Boka" när du är klar för att skapa anmälningen till passet. Vid genomförd anmälning skickas en bekräftelse till dig via e-post inom kort. En avbokningskod finns med i bokningsbekräftelsen och avbokning kan göras via boka.se/avboka.
ALTERNATIV 2
Ett annat alternativ för sökning efter pass är att gå in på boka.se. Klicka på ”Sök bland över 10000 tjänster” och ändra till ”Sök bland pass och events” i sökrutan. Sök sedan efter den tjänst du är intresserad av. Välj sedan ett pass genom att trycka på ”Boka”. När du valt ett pass, välj antal deltagare för anmälningen och fyll sedan i dina personuppgifter manuellt eller hämta uppgifterna genom att logga in med ditt boka-konto. I vissa fall kan du välja mellan flera olika anmälningsalternativ. Vissa bokningssystem kan ha obligatoriska fält för extra information samt bekräftelse på att du som kund har läst villkoren som gäller hos tjänsteleverantören.

Du kan avboka en bokning genom att ange den avbokningskod du har fått i din bokningsbekräftelse. Bokningsbekräftelsen skickas via e-post till den e-postadress som är angiven i bokningen.
Avbokningsknappar finns på flera ställen på boka.se och man behöver inte vara inloggad för att avboka. Det räcker att man anger koden. Gå in på Boka.se/avboka för att komma direkt till en avbokningsknapp.
Visas ett felmeddelande när du försöker avboka kan det bero på att företaget inte tillåter avbokning så nära inpå bokningsdatumet. Du måste då kontakta tjänsteleverantören för att få hjälp med din avbokning. Kontaktuppgifter finns oftast tillgängliga i bokningsbekräftelsen eller på tjänsteleverantörens bokningssida.

Du kan skapa ett konto via Boka.se/skapa-konto.
Det är möjligt att skapa ett konto med hjälp av ett existerande Facebook- eller Google-konto. Om du väljer något av dessa alternativ behöver du inte ange e-postadress eller lösenord, förutsatt att du redan är inloggad på dessa sidor sen innan.
Du kan även välja att skapa ett konto med BankID för snabb och säker inloggning.
Du behöver inte flera konton för t ex mobilen och datorn; boka-konton är universella. Vi rekommenderar att du inte har olika konton för mobil och dator då det lätt kan bli förvirrande.
Om du redan har skapat ett konto men inte kommer ihåg ditt lösenord kan du beställa ett nytt lösenord via Boka.se/glomtlosenord. Har du dock kopplat BankID till ditt konto måste du logga in med BankID.
Några exempel fördelar med att använda ett konto på boka.se:
  • Du behöver inte skriva in dina uppgifter varje gång du bokar något
  • Du har koll på alla dina bokningar och deras datum och tider på sidan Mina bokningar
  • Du kan skapa egna bokningssystem
  • Du kan enklare hitta till bokningssystemen du använder via Min sida
  • Du har möjlighet att skapa gruppbokningar- och event i system som tillåter det

För att byta lösenord loggar du in med ditt boka-konto på Boka.se.
  1. Väl inloggad klickar du på ditt namn längst upp till höger inne i systemet. Välj sedan ”Kontoinställningar” eller gå direkt till Boka.se/konto.
  2. Gå till fliken Byt lösenord. Skriv först in ditt gamla lösenord. Ange sedan ett nytt lösenord och upprepa det nya lösenordet. Tryck på spara. Nästa gång du loggar in måste du nu använda det nya lösenordet!

Om du vill beställa ett nytt lösenord kan du göra det via boka.se/glomtlosenord. Där kan du fylla i den e-postadress som du angav när kontot skapades. Ett e-postmeddelande med en aktiveringslänk kommer då skickas till den angivna e-postadressen för godkännande innan ett nytt lösenord skapas. Aktiveringslänken är endast giltig i 30 minuter efter att den har skickats. När du har följt aktiveringslänken skickas ett nytt e-postmeddelande med ditt nya lösenord.
Om detta inte fungerar kan du skicka e-post till support@boka.se. Tänk då på att skicka begäran från samma mail som kontot har så att vi vet att begäran kommer från rätt person.

Om tjänsteleverantören har valt automatisk återbetalning, görs en automatisk återbetalning 24 timmar efter att din bokade tid har löpt ut. Pengarna betalas ut på samma sätt som vid bokningstillfället (betalkort eller Swish). Exempel: Bokar och betalar du en hårklippning som ska äga rum en måndag kl 15.00, så genomförs återbetalningen dagen efter, på tisdagen kl 15.00. Har du betalat med Swish får du återbetalningen inom 1-2 timmar, och om du har betalat med kort tar det 3-7 arbetsdagar beroende på vilken bank du har.
Har du betalat din bokning med faktura behöver du kontakta oss så snart du har avbokat genom att skicka ett mail till ekonomi@boka.se. Detta behövs för att vi ska kunna makulera din faktura hos vår faktureringspartner Fortus International Finance AB.
Har du betalat din bokning med ett presentkort behöver du också skicka ett mail till ekonomi@boka.se. Ange då namnet som är registrerat på presentkortet - detta för att vi ska kunna fylla på ditt presentkort igen.
Om du inte har mottagit din återbetalning cirka sju vardagar efter ditt ursprungliga bokningsdatum, kan vi behöva göra din återbetalning manuellt. Skriv i sådana fall ett mail till oss på ekonomi@boka.se.
Automatisk eller manuell återbetalning?
När en tjänsteleverantör väljer automatisk återbetalning, görs återbetalningen automatiskt 24 timmar efter att den ursprungliga bokningstiden har löpt ut. Återbetalningen görs på samma sätt som vid boknings- och betaltillfället (betalkort eller Swish).
Automatisk återbetalning innebär att kunden måste betala igen vid en ombokning. Manuell återbetalning ger större flexibilitet eftersom tjänsteleverantören själv kan boka om kunden utan att denne behöver betala igen. Dock kräver manuell återbetalning att kundens bankuppgifter mailas till ekonomi@boka.se för att återköpet ska kunna genomföras.
Hur lång tid tar återbetalningen?
Vid automatisk återbetalning görs återbetalningen 24 timmar efter att bokningstiden har löpt ut. Beroende på vilken bank du som kund har, tar återbetalningen mellan 3-7 arbetsdagar. För Swish tar återbetalningen 1-2 timmar.
Vad ska jag göra om jag inte har fått min återbetalning?
Om du inte har fått din återbetalning:
  1. Kontrollera att du har gjort en avbokning. Du kan läsa mer om hur du avbokar här.
  2. Kontrollera om din avbokning överensstämmer med tjänsteleverantörens avbokningspolicy. Om du är osäker på avbokningspolicyn - kontakta tjänsteleverantören.
  3. Kontakta ekonomi@boka.se med angivet bokningsdatum och/eller betalningsdatum för bokningen. Du kan också vidarebefordra bekräftelsemailet du fick vid avbokningen för snabbare hantering av din återbetalning. Om du har betalat med ett presentkort som inte har ditt namn angivet - glöm inte att uppge namnet som är registrerat på presentkortet.
*Det tillkommer inga avgifter vid avbokning, men den ursprungliga bokningsavgiften återfås ej vid återbetalning.

På tjänsteleverantörens bokningssida finns det en ”Kontakt” knapp uppe i högra hörnet av sidan man kan använda för att kontakta tjänsteleverantören. I mobilvyer får man först trycka på menyn med de två strecken för att få fram ”Kontakt”.
Det går även bra att trycka på ikonen med ett brev för att få fram kontaktformuläret. Vanligtvis skriver också tjänsteleverantörer ut sina telefonnummer eller länkar till sin hemsida, där oftast kontaktuppgifter finns tillgängliga.

Det finns två alternativ när du vill byta e-postadress på ditt konto.
  1. Kontakta oss med ett e-postmeddelande till support@boka.se där du ber oss att ändra på e-postadressen. Vi behöver veta vilken e-postadress du vill byta till och vi behöver då få e-postmeddelandet från den e-postadress du vill byta ifrån.
  2. Koppla BankID till ditt Boka-konto för att kunna ändra e-postadressen själv. När kopplingen är gjord behöver du fortsatt logga in med BankID för att komma åt ditt konto.
    1. För att koppla BankID till ditt konto måste du först gå in under ”Kontoinställningar”. Kontoinställningarna når du via länken boka.se/konto eller genom att klicka på ditt namn uppe i högra hörnet och sedan välja ”Kontoinställningar”.
    2. Under fliken ”Inloggning” kan du trycka på ”Koppla till BankID”. Sedan kan du fylla i det personnummer som ska vara kopplat till kontot och följa det instruktioner som visas.
    3. När kopplingen är klar kan du gå in under fliken ”Inställningar” i kontoinställningarna och sedan ändra din e-postadress på kontot. När du skrivit in den nya e-postadressen kan du välja att spara. Efter sparningen är e-postadressen på ditt konto ändrad.

För att boka i ett kalendersystem behöver du oftast vara inloggad på ditt Boka-konto. Har du inget konto kan du skapa ett via boka.se/skapa-konto.
Är du tillagd i ett kalendersystem kan du enkelt nå systemet via ”Min sida” när du är inloggad. Följ i sådant fall nedan instruktion:
  1. För att nå till ”Min sida” kan du klicka på ditt namn uppe i högra hörnet på sidan och sedan välja ”Min sida”. Du kan även följa länken boka.se/mypage för att komma till ”Min sida” direkt. Väl inne på ”Min sida” bör du se systemet i den blå menyn på vänstersidan. Är du tillagd i flera bokningssystem kan du trycka på ”Välj bokningssystem” och sedan välja det bokningssystem du vill boka i.
  2. Välj den kalender du vill boka i genom att trycka på kalenderikonen till höger om kalenderns namn. Vill du se flera kalendrar samtidigt kan du välja ”Översiktskalender”. Notera dock att du inte kan boka i månadsvyn och veckovyn i översiktskalendern.
  3. Väl inne i kalendern kan du klicka på en ledig tid för att få fram bokningsformuläret. Fyll sedan i dina uppgifter och bokningsuppgifterna. När uppgifterna är ifyllda trycker du på ”Skapa bokning” för att skapa bokningen.
Är du inte tillagd i kalendersystemet kan du följa nedan instruktion:
  1. Gå in på boka.se och sök efter det företag du vill boka hos eller den tjänst du är intresserad av. Gå sedan in på företagets bokningssida genom att trycka på BOKA.
  2. På bokningssidan kan se företagets kalendrar. För att gå in på en kalender kan du trycka på ”Visa kalender”.
  3. Väl inne i kalendern kan du klicka på en ledig tid för att få fram bokningsformuläret. Fyll sedan i dina uppgifter och bokningsuppgifterna. När uppgifterna är ifyllda trycker du på ”Skapa bokning” för att skapa bokningen.
    • Är tiderna streckade i kalendern finns det ingen bokningsbar tid att boka på.
    • Får du upp ett stopptecken när du försöker att ändra på en bokning du redan skapat har du inte behörighet att ändra på bokningen. Det kan då vara så att du skapat bokningen med en annan e-postadress än den du är inloggad med.
    • Om du försöker skapa en bokning men får upp ett felmeddelande om att du inte är behörig behöver du kontakta tjänsteleverantören för att bli tillagd i bokningssystemet.
Alla punkter ovan behöver du kontakta tjänsteleverantören för att få hjälp med.

Har du fler frågor? Kika in på support.boka.se och ta del av över 500 artiklar och instruktioner om hur du använder Boka.se.